8.8.06

I See Stupid People: Jacob Lange & Anders Bondo Christensen



Hat tip to The Mad Biologist for the pic.

Egentligt er inklusionen af Jacob Lange her mest for the honour of the flag, da det var ham der skød denne uges debat om studiegæld igang. De newsier der tog historien og løb med den uden at gøre sig de mest elementære overvejelser (såsom at tænke over hvorvidt der kunne være en sammenhæng mellem det faktum at SU-en er lavere end den laveste ordinære kontanthjælpssats og det faktum at studerende gældsætter sig... surprise, surprise). Men at inkludere dem ville tage for megen plads op, og være for generelt deprimerende for alle der følger den danske nyhedsstrøm.

Min egentligt anledning til at skrive lige nu er at Anders Bondo Christensen igen har leveret en perlerække af argumenter for ikke at inkludere Danmarks Lærerforening i udformningen af vores folkeskole.

Han siger mange stupide ting (f.eks. gentager han de evindelige beklagelser over at eksaminer påvirker undervisningen (well, doh! det er lissom idéen...), at de muliggør sammenligninger af skoler (for offentligheden har jo naturligvis ingen legitim interesse i at have de oplysninger...) og at 'når alle lærere alligevel bruger test i deres undervisning, hvad er så behovet?' (Jeg overlader det som en øvelse til læseren at finde fejlen i dette 'argument.' Hint: Ordene 'sammenlignelighed' og 'landsdækkende mindstekrav' bør indgå i besvarelsen).

Men den kommentar der virkeligt fik mig til at krumme tær og fare i det virtuelle blækhus var (jeg parafraserer her, da DR åbentbart ikke kan lide min udgave af Java...[1]): For os var det vigtigt at kundskaberne blev sat ind i en sammenhæng, som en del af elevens alsidige personlige udvikling. Viden for videns egen skyld er uinteressant.

Jeg har helt personligt svært ved at forestille mig en indstilling der kan være mere diskvalificerende for en lærer. Og den slags idioti bliver kolporteret aldeles ukritisk af de pædagogseminarier der uddanner vores folkeskolepædagoger... Men man har vel lov at håbe at underviserne på seminarierne er lige så inkompetente som Anders Bondo Christensen...

[1] Hvis nogen blandt mine ærede læsere (humour me here) kan producere en transkription, ville jeg blive glad hvis de ville dele den.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home